s1 Akkorder
s2 Besifring
s3 Treklanger (1 3 5)
s4 Firklanger (7-ere)
s5 Firklanger (6-ere)
s6 Femklanger (9-ere)
s7 Store (11 og 13)
s8 Andre (diverse)
Besifring er akkordenes symbolnotasjon, som forteller hvilken funksjon hver av skalatonene i akkorden har.
For å betegne akkorder ved hjelp av besifring benyttes det et system basert på bokstaver, symboler og tall.
Det første symboltegnet viser til grunntonen i akkorden, som betegnes med stor bokstav. Eventuelt vil det også befinne seg en liten b eller et kryss (#) bak bokstaven. Eksempelvis D, Eb og C#.
Dersom det deretter følger en liten bokstav m, så er tersen (3. skalatone) senket og akkorden defineres som moll (ikke dur).
Påfølgende tall og symboler henviser til at skalatonene i en akkord kan ha tilleggstoner eller også flere posisjoner. De kan altereres, opp eller ned.
For å holde notasjonen ryddig benyttes b og # kun på avledete grunntoner (nevnt innledningsvis), eksempelvis Eb7sus4 og F#6/9.
Og så benyttes det - og + på de altererte akkordtonene. Unngår dermed b og # der i tillegg, eksempelvis Eb7-9+5 (fremfor Eb7b9#5) og F#m7-5 (fremfor F#m7b5).
Det kan også anbefales konsekvent bruk av ° og dim, samt + og aug.
Følgende besifring kan være vanskelig å tolke dersom en ikke er konsekvent med bruken av rekkefølger og tegn for alterering: Bb9#5.
Er dette grunntonen Bb med en nier og forstørret kvint, eller er det ment å være en engelsk B (norsk H) med forminsket nier og forstørret kvint?
Her vil det være mye tydeligere hvis en konsekvent noterer som beskrevet over, og besifrer akkorden henholdsvis: Bb9+5 eller eventuelt B7-9+5 (alternativt H7-9+5 på norsk).
Symbolene som brukes til å angi toneplasseringen i besifringen, bygges på prinsippene nevnt ovenfor:
Hovedsymbolene | |
---|---|
X (Grunntone) | Akkord med stor ters (3. skalatone), hvis ikke annet er oppgitt. |
m | Akkord med liten ters (3. skalatone senket en halv tone). Moll akkord. |
- | Akkord der akkordtonen som følger etter symbolet er senket en halv tone. |
+ | Akkord der akkordtonen som følger etter symbolet er hevet en halv tone. |
7 | Akkord med liten septim. 7. skalatone som tilleggstone, senket en halv tone. |
maj | Akkord med stor septim. 7. skalatone som tilleggstone. |
6 | Akkord med sekst. 6. skalatone som tilleggstone. |
° | Akkord bygget opp av små terser. (Dim). |
9 | Akkord med none. 9. skalatone som tilleggstone. |
11 | Akkord med undecim. 11. skalatone som tilleggstone. |
13 | Akkord med tersdecim. 13. skalatone som tilleggstone. |
add | Akkord med angitt tilleggstone, som tallverdi. |
sus2 | Akkord som har byttet ut tersen med en sekund (2. skalatone). |
sus4 | Akkord som har byttet ut tersen med en kvart (4. skalatone). |
Xn/n | Akkord med tilleggstone angitt bak en skråstrek. Tallverdiene 6, 7 og 9. |
X/X | Akkord med separat basstone angitt bak en skråstrek, som bokstav. |
A - H | En polyakkord, to samtidige akkorder. Angis også som X|X. |
Eksemplene som benyttes bruker tonen C som grunntone. Ved hvert eksempel følger det et skjema med oversikt over hva som inngår i akkorden. Her vist med grunntreklangen som eksempel:
C | |||
---|---|---|---|
1 | C | Prim | Grunntone |
3 | E | Ters | Stor |
5 | G | Kvint | Ren |
Når det kommer til hvordan intervalltonene klinger og opptrer i helhetsbildet kan det være greit å vite følgende:
I utgangspunktet kan alle intervaller heves, vist med fortegnet #, og senkes, vist med fortegnet b, fra sin opprinnelige posisjon i stamtonerekken. Ved alterasjon av akkorder gjelder dette spesielt for kvinten (5. skalatone) og nonen (9. skalatone). Andre akkordtoner altereres også.
< < Forrige side | | Neste side > >