s1 Akkorder
s2 Besifring
s3 Treklanger (1 3 5)
s4 Firklanger (7-ere)
s5 Firklanger (6-ere)
s6 Femklanger (9-ere)
s7 Store (11 og 13)
s8 Andre (diverse)
Akkordene på denne siden omhandler seks- og syvklangene 11 og 13, og hører til blant de såkalt store akkordgruppene. Dette er treklanger med tilleggstoner over 7. skalatone (septim) og 9. skalatone (none). Kvinten (5. skalatone) utelates ofte, med mindre den er alterert (-5) eller (+5).
elleve [Norsk]
eleventh [Engelsk]
C11 | |||
---|---|---|---|
1 | C | Prim | Grunntone |
(3) | (E) | (Ters) | (Stor) |
5 | G | Kvint | Ren |
b7 | Bb | Septim | Liten |
9 | D | None | Stor |
11 | F | Undecim | Ren |
En akkord med liten septim, stor none og ren undecim.
Akkorder bygges opp av terser. Når vi på toppen av treklangen (1.)(3.)(5.) bygger ut med terser, får vi den 7. og 9. skalatonen lagt til. Neste i rekken vil lande på 4. skalatone over oktaven. Altså 11. skalatone.
Det florerer motstridende oppfatninger om bruk og tolkning av besifringen, eksempelvis C11.
I praksis utelates tersen i de fleste tilfeller.
Besifring eksempelvis som C11.
moll elleve [Norsk]
minor eleventh [Engelsk]
Cm11 | |||
---|---|---|---|
1 | C | Prim | Grunntone |
m3 | Eb | Ters | Liten |
5 | G | Kvint | Ren |
b7 | Bb | Septim | Liten |
9 | D | None | Stor |
11 | F | Undecim | Ren |
En moll akkord med liten septim, stor none og ren undecim.
Besifring eksempelvis som Cm11.
moll elleve minus fem [Norsk]
minor eleventh diminished fifth [Engelsk]
Cm11-5 | |||
---|---|---|---|
1 | C | Prim | Grunntone |
m3 | Eb | Ters | Liten |
b5 | Gb | Kvint | Forminsket |
b7 | Bb | Septim | Liten |
9 | D | None | Stor |
11 | F | Undecim | Ren |
En moll akkord med forminsket kvint, liten septim, stor none og ren undecim.
Besifring eksempelvis som Cm11-5 eller Cm11b5.
ni pluss elleve [Norsk]
ninth augmented eleventh [Engelsk]
C9+11 | |||
---|---|---|---|
1 | C | Prim | Grunntone |
3 | E | Ters | Stor |
5 | G | Kvint | Ren |
b7 | Bb | Septim | Liten |
9 | D | None | Stor |
#11 | F# | Undecim | Forstørret |
En dur akkord med liten septim, stor none og forstørret undecim.
Siden kvarten er hevet vil akkorden ikke lenger ha en sus4 funksjon, og tersen tas derfor ofte med.
Besifring eksempelvis som C9+11 eller C9#11.
Andre besifringsvarianter finnes, men de kan ofte presenteres som en enklere standard akkord med alternativ basstone, eksempelvis:
C11+5 (1. #5. b7. 9. 11.) (C G# Bb D F) tilsvarer Bb7/C (B syv med C i bassen).
Cmaj11 (1. 5. 7. 9. 11.) (C G H D F) tilsvarer G7/C (G syv med C i bassen).
tretten [Norsk]
thirteenth [Engelsk]
C13 | |||
---|---|---|---|
1 | C | Prim | Grunntone |
3 | E | Ters | Stor |
5 | G | Kvint | Ren |
b7 | Bb | Septim | Liten |
9 | D | None | Stor |
(11) | (F) | (Undecim) | (Ren) |
13 | A | Tersdecim | Stor |
En dur akkord med liten septim, stor none, (ren undecim) og stor tersdecim.
En 13 akkord betyr i teorien at både 7. (septim), 9. (none), 11. (undecim) og 13. (tersdecim) skalatone legges til treklangen. Dersom besifringer med 13 ikke har betegnelsen maj er den 7. skalatonen alltid senket en halv tone (liten septim).
Den 11. skalatonen tilsvarer 4. skalatone over oktaven, en kvart. Utelates vanligvis for å unngå dur/sus4 disharmonien. 13-akkorder oppfattes stort sett som utvidete dur akkorder, ikke som utvidete sus4 akkorder.
Den 13. skalatonen tilsvarer 6. skalatone over oktaven, en sekst. Akkorden heter 13 når de nedenforliggende tersene er med i akkorden (septim og none).
Dersom septimen (7. skalatone) utelates, i tillegg til undecimen (11. skalatone), blir akkorden eksempelvis en C6/9.
Dersom nonen (9. skalatone) utelates, i tillegg til undecimen (11. skalatone), blir akkorden eksempelvis en C7/6.
Dersom begge utelates, i tillegg til undecimen (11. skalatone), blir akkorden eksempelvis en C6.
Besifring eksempelvis som C13.
Enkelte varianter av 13 akkorden forekommer, eksempelvis:
Cm13 (1. m3. 5. b7. 9. 13.) (C Eb G Bb D A).
C13sus4 (1. 4. 5. b7. 9. 13.) (C F G Bb D A). En 13 akkord der tersen (3. skalatone) er utelatt og undecimen (11. skalatone) er tatt med.
C13-5 (1. 3. b5. b7. 9. 13.) (C E Gb Bb D A).
C13-9 (1. 3. 5. b7. b9. 13.) (C E G Bb Db A).
C9b13 (1. 3. 5. b7. 9. b13.) (C E G Bb D Ab).
Andre besifringsvarianter finnes, men de kan ofte presenteres som en enklere standard akkord med alternativ basstone, eksempelvis:
Cmaj13 (1. 3. 5. 7. 9. 13.) (C E G H D A) Tilsvarer A11/C (A elleve med C i bassen).
< < Forrige side | | Neste side > >